Vandaag maakte de frisdrankenindustrie tijdens het FWS Zomerevent haar gezamenlijke ambitie bekend om in 2020 tien procent minder calorieën via frisdranken op de markt te zetten, ten opzichte van het basisjaar 2012. Ze wil dit realiseren door middel van productinnovatie, meer marketinginspanningen op laag calorische dranken en kleinere verpakkingen. De ambitie is geformuleerd in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, dat begin 2014 door diverse partijen en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is ondertekend. Het doel van het akkoord is de hoeveelheid zout, verzadigd vet en suiker (calorieën) in producten te verlagen, zodat er een gezonder productaanbod ontstaat.
Ambitieuze afspraak
Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) over de ambitie van de frisdrankenindustrie: “De afspraak die we als frisdrankenindustrie nastreven is ambitieus. Veel individuele fabrikanten hebben de afgelopen jaren al goede stappen gezet om het aantal calorieën via frisdranken te verlagen, zoals minder suiker in frisdranken, suiker vervangen door zoetstoffen en de groei van de light-categorie. De eerste stappen zijn daarbij het makkelijkst, de vervolgstappen zijn over het algemeen moeilijker te behalen. Productontwikkeling bijvoorbeeld kost veel tijd en we willen niet op de kwaliteit inboeten. Alle betrokken partijen zetten zich echter voor de volle honderd procent in om de ambitie eind 2020 te behalen!”
Betere en makkelijkere keuze maken
De frisdrankindustrie is één van de eerste sectoren waarvan de gezamenlijke ambitie is goedgekeurd door de wetenschappelijke adviescommissie en de stuurgroep van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Minister Schippers stimuleert deze ontwikkeling naar een gezonder productaanbod. Tijdens het FWS Zomerevent licht ze in een videoboodschap haar visie op de ambitie toe: “Het is belangrijk dat de frisdrankenindustrie afspraken heeft gemaakt om het aantal calorieën dat mensen binnenkrijgen via frisdranken, te verminderen. Daarmee helpt de industrie mensen die gezonder willen leven om een betere en makkelijkere keuze te maken.”