Ondanks alle beloftes van de industrie is de gemiddelde hoeveelheid suiker in hun producten de afgelopen jaren niet minder geworden. En dat moet nu écht veranderen, vindt Hanneke Dessing, Directeur van het Diabetes Fonds: “Met de campagne Halve maatregelen willen we dat industrie en supermarkten de beloofde maatregelen versneld gaan invoeren. Daarnaast zal vanuit de consument met een petitie extra druk op industrie en politiek worden uitgeoefend.”
De scherpe toonzetting van de campagne die vandaag van start gaat, geeft aan dat voor het Diabetes Fonds de maat vol is. Dessing: “Uit onderzoek van het RIVM en de NVWA blijkt dat de gemiddelde hoeveelheid suiker in producten de afgelopen jaren niet minder is geworden. Al die beloftes en oplossingen van industrie en supermarkten hebben nauwelijks tot geen effect gehad of laten veel te lang op zich wachten. En ondertussen heeft 50% van de mensen in ons land overgewicht, met een verhoogde kans op het krijgen van ziektes zoals diabetes type 2, waar je je leven lang aan vastzit met alle consequenties van dien. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week. ”
Niet meer wachten, versneld maatregelen nemen’
Volgens het Diabetes Fonds willen consumenten best wel gezonder eten, maar wordt ze dat bepaald niet makkelijk gemaakt. Dessing: “We zien de industrie in advertenties goede sier maken met producten die geen of minder suiker bevatten, maar de realiteit is dat ze in de supermarkt vooral hun meest suikerhoudende waren promoten.” Misleidende verpakkingen en letterlijk kleine lettertjes op de etiketten maken het voor veel consumenten bovendien nog altijd moeilijk om in één oogopslag te bepalen welke producten veel of weinig suiker bevatten. Dessing: “Daardoor wordt de consument gedwongen tot het nemen van halve maatregelen zoals de schappen met zoete snacks vermijden, toetjes delen of sap aanlengen met water. Waarom kan een gezonde keuze geen mákkelijke keuze worden? Wij roepen alle producenten en supermarkten in Nederland op, versneld maatregelen te nemen.”
Minder suiker, meer gezonde alternatieven
Om politiek, industrie, supermarkten en consumenten wakker te schudden, gaat het Diabetes Fonds daarom vandaag van start met de landelijke campagne ‘Halve maatregelen’. Doel van de campagne is onder andere dat de industrie zich committeert aan een forse vermindering (30%) van het suikergehalte in hun producten en het realiseren van een groter aanbod in gezonde alternatieven. De supermarkten worden opgeroepen meer schapruimte vrij te maken voor suikerarm en suikervrij en ook duidelijker te maken welke producten geen of weinig suiker bevatten. Daarnaast wil het Diabetes Fonds met een ‘Suikerklep’ de consument op ludieke wijze ‘beschermen’ tegen de vele suikerverleidingen onderweg en in de schappen. Iedereen kan de komende maanden online een petitie tekenen, die ook de politiek duidelijk moet maken dat het tijd wordt om actie te ondernemen.