Uit de GfK Zelfzorgmonitor 2017 blijkt dat 9 op de 10 mensen wel eens een zelfzorggeneesmiddel koopt. De meest gekochte producten zijn pijnstillers, gevolgd door middelen tegen griep en verkoudheid en voedingssupplementen. 6% van de consumenten koopt deze online. De zelfzorggeneesmiddelen worden het meest vaak bij de drogist gekocht (69%) gevolgd door de supermarkt (12%) en apotheek (11%). Sinds 2009 maakt GfK elke 2 jaar een Zelfzorgmonitor die inzicht geeft in het koopgedrag en de houding van consumenten ten opzichte van zelfzorggeneesmiddelen.
De consument maakt het meest gebruik van het offline kanaal omdat het product vaak op het moment gekocht wordt wanneer het ook echt nodig is. Het ‘direct’ hebben van het product of ‘ik was in de buurt van de winkel’ zijn de belangrijkste drijfveren om zelfzorgmiddelen in de fysieke winkel te kopen.
We zien wel een groei op online gebied; in 2015 liet 4% van de consumenten weten wel eens zelfzorgmiddelen online te kopen en in 2016 was dit 6%. De verwachting is dat de groei van online gestaag zal blijven toenemen. De belangrijkste redenen om online te kopen zijn ‘prijs’, ‘bezorging’ en ‘meenemen met andere boodschappen’.
De werkzaamheid is de belangrijkste reden voor consumenten om te kiezen voor een zelfzorgmiddel, gevolgd door persoonlijke ervaring of advies. Het merk van het middel is van minder belang.
De belangrijkste aspecten bij de aanschaf van een zelfzorggeneesmiddel zijn ‘goede bereikbaarheid’, ‘uitgebreid assortiment’, ‘mogelijkheid om zelf producten te pakken’, ’deskundigheid’, ‘ruime openingstijden’ en ‘prijs’. Drogisterijen worden het beste beoordeeld op 4 van de 6 aspecten (goede bereikbaarheid, uitgebreid assortiment, mogelijkheid om zelf producten te pakken en prijs). De supermarkt krijgt de meeste waardering vanwege de bereikbaarheid en ruime openingstijden en de consument kiest voor de apotheek om haar deskundigheid.