Vandaag was Rotterdam het toneel van een pop-up Geluidenbox, waar bezoekers worden getrakteerd op een ware hoorbeleving. Aan de hand van favoriete geluiden gaan zij op zoek naar het meest favoriete geluid van Rotterdam. Tegelijkertijd biedt de Geluidenbox een podium om een steeds groter groeiend maatschappelijk probleem van slechthorendheid aan de kaak te stellen.
De Geluidenbox is een initiatief van Specsavers. Bezoekers van deze geluidsbelevingscabine worden aan de hand van favoriete geluiden van Nederlanders voorgelicht over het gehoor. Slechthorendheid is een groeiend maar onderschat probleem. Zelfs wanneer mensen weten dat ze slechter horen, nemen zij het gehoor vaak voor lief. Zo is de drempel om een audicien te bezoeken nog erg groot en stelt één op de drie Nederlanders de aankoop van een hoortoestel zelfs meer dan vijf jaar uit. Gehoorproblemen kunnen in het ergste geval leiden tot een sociaal isolement.
Specsavers wil gehoorproblemen op deze manier bespreekbaar maken. De pop-up Geluidenbox is de komende periode door heel Nederland te vinden, w.o.:
Vrijdag 20 mei – Groningen (winkelcentrum De Paddepoel)
Maandag 23 mei – Zwolle
Donderdag 26 mei – Eindhoven