Philips en VDL Bus & Coach, één van de grootste busproducenten in Europa, hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om VDL-bussen optioneel af fabriek te voorzien van AED’s (Automated External Defibrillator). VDL Bus & Coach wil op deze wijze busvervoer extra veilig maken voor de passagiers van zijn klanten. Het gaat om de bussen voor stads- en streekvervoer en voor internationaal reisverkeer waarmee dagelijks miljoenen mensen naar hun bestemming worden gebracht.
Kiest een busondernemer voor de optie, dan krijgt zijn bus een speciale ‘connected’ AED kit aan boord. Deze geeft gebruikers bij het reanimeren live ondersteuning en coaching van hulpverleners vanuit een centrale locatie en maakt onderhoud en service op afstand mogelijk. Daarnaast kan realtime worden gezien of een AED in gebruik wordt genomen en kan men via GPS de precieze lokatie zien.
Wekelijks worden alleen in Nederland zo’n 300 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand . Als er binnen 6 minuten na een hartstilstand gereanimeerd wordt, is de kans op overleving voor het slachtoffer veel groter (50 tot 70% versus 5 tot 10%). Het is daarom belangrijk om hulp dichtbij te hebben, ook indien mensen onderweg zijn. Jaarlijks worden alleen al in Nederland honderdduizenden mensen vervoerd met bussen van VDL. Door het installeren van een AED kan bij noodsituaties onderweg onmiddellijk hulp worden geboden. Zo worden de overlevingskansen van buspassagiers die onverhoopt geconfronteerd worden met een hartstilstand aanzienlijk vergroot.
Personenvervoersbedrijven die een bus bestellen bij VDL Bus & Coach kunnen de AED voortaan aanstippen op de optielijst. De AED wordt dan af fabriek ingemonteerd meegeleverd. Het onderhoud en testen wordt vervoerders uit handen genomen door Philips middels een nieuw full service dienstverleningsmodel, waarbij de AED en alles wat erbij komt kijken als dienst bij Philips kan worden afgenomen voor een vast bedrag per maand.
“We zien een toenemende vraag vanuit verschillenden typen organisaties om te ondersteunen bij het opzetten van AED-programma’s, zodat mensen meer kans hebben een plotselinge hartstilstand te overleven als zij aan het werk of onderweg zijn,” zegt Leon Lumens, Senior Manager Market Development bij Philips. “De overeenkomst met VDL Bus & Coach met de AED als optie op hun bussen laat zien dat dit soort systemen een vanzelfsprekend gegeven aan het worden is in onze samenleving. En dat is goed, want dat zal extra mensenlevens redden.”
“VDL wil de hoogste mate van comfort en veiligheid waarborgen voor de miljoenen passagiers die onze klanten wereldwijd naar hun bestemming brengen. De samenwerking met Philips biedt ons de mogelijkheid daarin een extra stap vooruit te zetten,” zegt Pieter Gerdingh, Product Manager VDL Bus & Coach. “Iedereen kan natuurlijk een hartstilstand krijgen, maar mensen op hogere leeftijd lopen een extra risico. In een samenleving met een steeds groter wordende groep ouderen die er actief op uittrekt en daarbij gebruik maakt van busvervoer, zien we de AED aan boord van onze bussen als een grote toegevoegde waarde voor veilig vervoer.”
Connected AED met GPS
Philips en VDL gaan gebruik maken van een nieuwe connected AED technologie met tal van extra functionaliteiten. Deze functies worden door Philips in samenwerking met partners in abonnementsvorm aangeboden aan bedrijven en instellingen om de inrichting van een organisatiebreed AED-programma eenvoudig en kosteneffectief te maken.
De AED-kit is voorzien van speciale communicatietechnologie die automatisch doorgeeft of het systeem goedwerkend en klaar voor gebruik is. Men kan de de status van individuele systemen op afstand monitoren en via e-mail, SMS of telefoon de verantwoordelijke personen informeren. Daarnaast kan realtime worden gezien of een AED in gebruik wordt genomen en kan men de precieze lokatie zien via Global Positioning. Ook kan de kit de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid om de AED heen meten. Live ondersteuning en coaching bij het reanimeren kunnen worden gegeven via een spraakfunctie die de gebruiker in verbinding stelt met een hulpdienstservice. Het all-in abonnementssysteem geeft de klant het voordeel dat geen extra kosten hoeven worden gemaakt voor onderhoud en dat geen investeringen nodig zijn in apparatuur.