Nederlanders boven de 65 jaar zijn erg tevreden over hun huisarts. De artsen van nu krijgen hoge cijfers voor zowel sociale vaardigheden als vakkennis. In de afgelopen vijftig jaar is het vak sterk veranderd. Nieuwe technieken geven winst, maar ook risico’s. Dit blijkt uit onderzoek door KBO-PCOB, de grootste seniorenorganisatie van Nederland.
Zeventien jaar, zo lang komen senioren gemiddeld bij hun vaste huisarts. Zo’n vier keer per jaar komen ze op consult. Ze geven hem of haar het rapportcijfer 8,1 voor sociale vaardigheden en vakkennis. De arts verwijst goed door volgens 95% van de respondenten en 91% vindt de praktijk goed bereikbaar.
Manon Vanderkaa, directeur KBO-PCOB: “Het vak van huisarts is onmiskenbaar veranderd in de afgelopen decennia. De huisarts van nu is minder afstandelijk en autoritair; hij luistert beter, is gemakkelijker benaderbaar en meer betrokken. Onze leden geven aan dit prettig te vinden.”
Een consult duurt gemiddeld 11 minuten; acht van de tien senioren vinden dat voldoende. Na afloop heeft 85% van hen het gevoel een volledig antwoord te hebben gekregen op hun vragen. Toch is er ook ruimte voor verbetering. Senioren betreuren het dat artsen minder dan vroeger aan huisbezoeken doen en door de hogere werkdruk minder tijd hebben voor hun patiënten.
Internet en nieuwe techniek
Een kwart van de senioren zoekt online naar gezondheidsinformatie. De meesten gebruiken Google, of ze zoeken op sites als Thuisarts, Gezondheidsnet en -plein, de Apotheker, huisarts.nl, Wikipedia en sites van ziekenhuizen en zorgverzekeraars.
Meer uitkomsten over ouderen en digitale techniek vanuit dit onderzoek, zijn:
– 60% zoekt na afloop van een consult online informatie over wat er besproken is.
– 30% wil best ‘beeldbellen’ met hun arts, om niet langs te hoeven gaan.
– 12% kreeg een gezondheidsvraag via internet beantwoord, zodat een gesprek met de huisarts niet meer nodig was.
“Internet en nieuwe technieken geven onmiskenbaar kansen voor artsen en senioren. Toch zijn er ook risico’s, want veel ouderen zijn nog niet online. Deze cijfers wijzen uit dat praktijkconsulten niet zomaar vervangen kunnen worden door digitale consulten”, aldus Manon Vanderkaa.