Nederlanders zijn erg tevreden over hun tandarts. Die krijgt van zijn patiënten gemiddeld een 8,8 voor de vakkundigheid. Ook de persoonlijke aandacht van de tandarts tijdens de behandeling en de behandeling zelf worden met datzelfde cijfer hoog gewaardeerd. Dat blijkt uit gegevens van klanttevredenheidstool Patiëntenvertellen.
Bejegening scoort het hoogst
In totaal namen tussen 2013 en 2018 bijna 71.000 patiënten deel aan een enquête. Zij kregen die van hun tandarts naar aanleiding van een periodieke controle of behandeling. Het hoogste cijfer geven de deelnemers voor de bejegening door hun tandarts, een 8,9. Hetzelfde geldt voor de hygiëne tijdens de behandeling. De uitleg over de behandeling krijgt een 8,5. De informatie over de kosten wordt met een 7,7 gewaardeerd.
Initiatief van de KNMT
Patiëntenvertellen is voortgekomen uit de vroegere patiëntenenquête van de KNMT, de beroepsorganisatie van tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen. Klantenvertellen biedt deze vragenlijst nu met goedkeuring van de KNMT aan tandartsen aan om klanttevredenheid te meten. Patiëntenvertellen is erkend door het Kwaliteitsregister Tandartsen (KRT).
Leren van ervaringen
De KNMT ziet Patiëntenvertellen als een manier voor tandartsen om kennis te nemen van de ervaringen van hun patiënten en de kwaliteit van hun zorg waar mogelijk te verbeteren. Jaarlijks publiceert de KNMT de geanonimiseerde uitkomsten van de patiëntbeoordelingen op de website staatvandemondzorg.nl.